Авторський підхід засновника школи:

Окреслене науковими працями професора Іваницької Н.Л. коло лінгвістичних досліджень сприяло створенню Граматичного центру на базі Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Особлива увага автором приділена проблемним, дискусійним питанням, що не мають однозначного витлумачення в сучасній лінгвістичній торії. Це, передусім, проблеми, що стосуються стану й перспектив сучасної граматичної науки, пов’язані з багатоаспектним витлумаченням категорійної природи граматичних одиниць. Сконцентровано увагу на потенційних можливостях повнозначного слова щодо його участі в утворенні компонентів (членів) речення і моделюванні формально-синтаксичної та (частково) семантико-синтаксичної структури речення.

Повнозначне слово – це, з одного боку, найменування фактів дійсності або сприймань, думок, почуттів людини, викликаних цими фактами, а з іншого боку, – носій активної чи пасивної валентності.

Семантичний потенціал повнозначного слова, що виявляється як сукупність його валентнісних параметрів, є основою структури й семантики словосполучень та речень на рівні їх семантичної та граматичної інтерпретації. Повнозначне слово з притаманними йому ознаками, що розкриваються на синтагматичній осі сполучуваності, є найголовнішим прогнозувальним елементом структури словосполучення, сполучення слів та речення у багатоаспектному виявленні їхньої внутрішньої природи.

Проблема взаємодії лексики і синтаксису в сучасному мовознавстві вирішується в плані встановлення семантико-синтаксичних класів слів, визначення закономірностей лексичного наповнення синтаксичних конструкцій, а також виявлення закономірностей впливу сполучуваності слів на синтаксичну структуру речення.

Найвищий статус в ієрархії мовних одиниць належить слову, зокрема повнозначному слову. Автор розглядає слово як невід’ємну складову всієї синтаксичної науки про речення, словосполучення, зв’язки слів.

У зв’язку з вище викладеним керівник Граматичного центру розробляє теорії, пов’язані з вивченням сполучуваності слів, відомі під назвами «сполучуваність», «валентність», «дистрибуція», «інтенція», «семантична вибірковість», «семантична потенція», «конфігурація». Хоча кожен із термінів стосується певного об’єкта дослідження, використовується найчастіше для опису лексичних властивостей слів, усі вони мають одну спільну ознаку, що лежить в основі виникнення відповідних теорій, – наявність у повнозначних словах потенційних можливостей, які реалізуються в контексті, вступати чи не вступати у сполучуваність з іншими словами чи словоформами.

Система прислівних зв’язків в українській мові є досить складною. На сполучуваність слів і, отже, на реалізацію повнозначними словами їх семантики впливає частиномовна приналежність, морфологічний склад (особливо наявність префіксів), відношення мотивованості значення, тобто лексико-граматичні ознаки. Більшість слів української, як і інших мов, мають потенційну здатність реалізувати семантику лише у сполученні з іншими словами. Розроблені автором концептуальні положення формально-синтаксичної (позиційної) структури простого речення поглиблені, дещо переосмислені у зв’язку з фундаментальним вивченням природи повнозначного слова в аспекті виявлення його автосемантичних/синсемантичних параметрів.

Розроблена концепція ранжування повнозначних слів за ступенем реалізації їхнього семантичного потенціалу лягла в основу дисертацій, магістерських та дипломних робіт.

Незважаючи на осягнене в досліджуваній сфері, проблематика, прямо чи опосередковано пов’язана з автосемантичними / синсемантичними властивостями повнозначних слів, включає в себе чимало актуальних питань сучасної лексикології, лексикографії та граматики.

Результати роботи наукової школи впроваджено у курсах, які викладає проф. Іваницька Н.Л., а саме: «Основи наукових досліджень», «Сучасні теорії категорійної граматики у лінгводидактиці» для магістрантів, у спецкурсі з проблем зіставного мовознавства «Повнозначне слово у його проекції на денотат» та у спецсемінарі «Третій член» зіставного аналізу в компаративістиці».

Нові теоретичні положення як результат роботи наукової школи з проблем категорійної граматики проф.. Іваницької Н.Л. активно входять у сучасну граматичну теорію. Про це свідчать регулярні посилання на монографії, посібники, наукові статті керівника теми, як і на наукові праці її учнів, що стали кандидатами філологічних наук.

2010 © ВДПУ