19.10.2012 р.



Сьогодні одним із найактуальніших напрямків розвитку суспільства є формування екологічного світогляду молоді, котра наділена правом на здорове і повноцінне життя в гармонії з природою.

Закласти в особистості надійні основи екологічного виховання належить учителю початкових класів. Це він, маючи певну теоретичну, методичну і методологічну підготовку, спілкується з молодшими школярами, передає їм свої знання і є прикладом для наслідування, отож, стає суспільним рушієм, спроможним вплинути на екологічну ситуацію планети.

Упродовж студентських років майбутні вчителі початкової школи теж вчаться, вони щоденно оволодівають знаннями й з екологічної культури. На заняттях з методики природознавства студенти засвоюють знання про довкілля і людину в ньому, отримують чіткі методичні вказівки, як формувати у молодших школярів уявлення про невідривну єдність природи й суспільства, розробляють і готують екологічні заходи, створюють відеофільми про біорізноманітність та екологію регіону, рекламу природоохоронного змісту, організовують екологічні акції, діляться знаннями, методичними знахідками, ідеями, презентують власні портфоліо.

З метою формування у майбутніх учителів стійкої екологічно доцільної поведінки, виховання екологічно ціннісних мотивів 19 жовтня 2012 року відбувся екологічний проект на тему: “Ми за чисте довкілля!”, учасниками якого стали студенти 4 курсу Інституту педагогіки, психології та мистецтв Вінницького державного педагогічного університету ім. Михайла Коцюбинського напряму підготовки “Початкове навчання” та кандидат педагогічних наук, доцент О.П. Грошовенко. У рамках заходу аналізувались екологічні проблеми регіону, проектувалась модель екологічної освіти й виховання, молодь випробовувала себе в якості активістів акції зі збереження довкілля. А ще, взявши за основу екологічний принцип “Думай глобально, дій локально!”, четвертокурсники ІППМ здійснили прибирання лісу в районі дачного масиву "Бучми".

Бучмацький ліс знаходиться у віддаленій частині нашого міста. Сюди на вихідні приїздять вінничани, приходять місцеві мешканці. На жаль, не всі природолюби залишають місце відпочинку чистим. За декілька років тут назбирались цілі гори сміття. Білі стовбури берез, одягнені в шовковисте вбрання, кремезні дуби, крислаті клени, тендітні осики, голубе небо, і... багато скла та пластику під ногами - така картина викликає неприємні почуття чи не в кожного з нас.

Озброївшись рукавичками, студенти взялися прибирати територію. Протягом 4-х годин було зібрано більше 30 мішків сміття, розклеєно агітаційні транспаранти, упорядковано мурашники. Майбутні педагоги на практиці реалізовували знання, отримані під час занять зі спецдисциплін. У процесі такої роботи молоді люди засуджували недбале ставлення людини до природи, висловлювали власні пропозиції щодо збереження планети.

Упорядкування території лісу, спільна екологічно доцільна діяльність надихнула нас на створення авторських проектів, які у професійній діяльності допоможуть нам організувати учнівський колектив, стануть дієвим засобом активізації пізнавальної діяльності школярів. Так, Майя Ільніцька, Маріанна Василенко, Майя Лісінкова намалювали незабутні екологічні етюди, Ольга Безолюк, Наталя Любчик, Ірина Брагар написали вірші, Наталя Дахновська, Ірина Мельник, Тетяна Микичур розробили екологічні мозаїки, Катерина Пелих, Світлана Пращарук, Аліна Тарасюк - осінні вернісажі, а Леся Чекотун, Марина Тищенко провели екологічні репортажі. Нам було дуже цікаво спробувати себе в ролі акторів екологічної казки “Осінь у лісі”, ініціатором якої став Віктор Чайка.




Завершення акції ознаменувалось спільним подарунком лісу: ми знайшли найстаріше дерево, одягнули на його віти кленового вінка, побажали старожилові довголіття й нев’янучої краси.

Прощались із лісом, як із живою істотою: дякуючи, обіцяючи незабаром повернутися знову. “Чекай на нас!” - прохала свого нового друга команда, назва якій - "Люди".


М. Ільницька, С. Пращерук, студентки 4 курсу ІППМ