Національна премія «Media etc»

07.12.2017 р.


Проблеми із поширенням неправдивої інформації в ЗМІ та її вплив на розуміння ситуації суспільством загострилося останніми роками. Звідси й постала нагальна потреба обговорення й викорінення фейків із матеріалів мас-медіа.

Громадська організації «Інститут податкових реформ» та «Громадське радіо» у 2016 році заснували Національну премію для медійників, знавців економічної галузі, журналістів та аналітиків, що висвітлюють процес реформування економіки України в ЗМІ «Media etc.», презентація якої відбулася в конференц-залі вінницького готелю «Франція» 7 грудня. Організатори заходу, представники місцевої преси, прес-служб, а також студенти й викладачі профільних спеціальностей, зокрема кафедри журналістики, реклами та зв’язків з громадськістю Вінницького педуніверситету, говорили про здатність вінницьких ЗМІ, соціальних мереж протидіяти фейкам.

На початку диспуту один із членів журі премії, голова Ради «Інститут податкових реформ» Олена Хоменко наголосила на тому, що премія стала частиною програми боротьби з фальсифікованими новинами, підтримує всіх аналітиків, економістів, політологів, які не мають журналістської освіти, проте хочуть реалізувати себе саме в цій сфері. Проект має 7 номінацій, серед яких нагороди за кращий радіо- й відеорепортаж, за кращу публікацію на національному та регіональному рівнях. Також зазначила, що для реалізації проекту залучено експертів різних спеціальностей. Зокрема: журналіста ТК «1+1» Ярославу Кобу, спецкора ТК «ICTV» Дашу Селфі, ведучого редакції «Реформа» на «Громадському ТБ» Андрія Андрушківа та ін.

Кандидат політичних наук, аналітик телеканалу «112 Україна» Андрій Сніжко під час свого спічу зізнався, що в Київському університеті імені Бориса Грінченка в інституті журналістики, де він викладає, на вивчення економічної проблематики відводиться навчальними планами досить мало годин. Якраз через це пересічному читачеві інколи важко зрозуміти деякі журналістські матеріали, в яких подаються відомості, наприклад, зі сфери фінансів, або ж ринку цінних паперів. Медійник повинен правдиво й зрозуміло пояснити ситуацію. Вдалим прикладом фейкової інформації у Вінниці послугували недавні суперечки щодо того, яку суму з місцевого бюджету влада виділила на будівництво арт-об’єкту на одному з в’їздів до міста. Преса наводила зовсім різні цифри, тож читачі не змогли дізнатися правду.

Також Андрій Сніжко зазначив, що конкурс «Media etc.» надає можливість учасникам розвивати свої здібності, вчитися чомусь новому, відвідувати цікаві брифінги й форуми, брати участь у стажуванні. Це чудова практика, яка формує імідж кожного медійника.

– Поняття фейку прийшло до нас з мережі інтернет. Зараз набуло глобальнішого значення. Фейк важко розпізнати, тому що в ньому завжди закладена частка правди. Для нас важливо мати професійну підготовку, щоб вміти розрізняти правду й фальш», – заявив представник Нацради України з питань телебачення та радіомовлення у Вінницькій області, доцент кафедри журналістики, реклами та зв’язків з громадськістю Вінницького педуніверситету Вадим Мазурик.

Головний редактор медіа-корпорації «RIA» Вадим Павлов повідомив, що у Вінниці у 2013-2014 рр. масово «випливали» фейкові новини. Наприклад, про декомунізацію музею Миколи Пирогова, про масштабне перекриття руху трамваїв. Журналісти газети «RIA» перевіряють отриману інформацію. Це можна зробити за допомогою лише одного дзвінка.

Андрій Станіславський додав, що кожен бажаючий можу взяти участь у челенджі успішних спікерів, що відбудеться 16 грудня в київському торговому центрі «Гулівер». На заході оголосять 100 найцікавіших учасників, із якими продовжать співпрацю.

Експерти сподіваються, що їхня громадська ініціатива допоможе журналістам навчитися подавати лише правдиву й перевірену інформацію, а також простіше писати про економічні проблеми, які викликають загальний інтерес.

Тетяна Олійник

Фото Олександри Бойченко



переглядів: 1