21.10.2024 р.
Академічна доброчесність у сучасному світі є тим основним важелем, який будує фундамент внутрішньої гармонії людини, стійкість її характеру та послідовність морального образу. Вища освіта через навчання і дослідження фактично скріплює цей фундамент елементами академічної доброчесності.
Тривожною є загальна криза суспільства, яке протягом кількох останніх десятиріч стало більш толерантним до правового нігілізму, корупції, численних порушень законодавства й етичних норм. Посилення дискусій щодо академічної доброчесності збігається з початком подолання цієї кризи в останні роки, що, варто відзначити, вже є позитивним моментом. Однак проблема все ж залишається актуальною.
У Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського вже стало доброю традицією щорічне відзначення Міжнародного дня академічної доброчесності. Центр внутрішньої системи забезпечення якості освіти ВДПУ ініціював проведення загальноуніверситетських онлайн-заходів, які допоможуть нагадати академічній спільноті про важливість сумлінного та чесного навчання, привернути увагу до проблеми та зростити зерно академічної чесності серед студентства.
21 жовтня 2024 року проведено низку цікавих онлайн-заходів, до яких долучилися здобувачі вищої освіти СВО бакалавра, магістра, здобувачі PhD-програм, науково-педагогічні та педагогічні працівники, співробітники ВДПУ. Цьогоріч до Дня академічної доброчесності ВДПУ долучився колектив здобувачів та викладачів КЗВО "Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж" з факультету дошкільної освіти та музичного мистецтва.
Відкриття онлайн-заходів розпочала вітальним словом доктор педагогічних наук, професор, відмінник освіти України, заслужений працівник освіти України, ректор Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського Лазаренко Наталія Іванівна, яка закликала молодь бути чесною у всіх відношеннях: і на навчальних заняттях, і під час виконання досліджень, і взагалі в житті, тому що академічна доброчесність - це чесність передусім. Наталія Іванівна наголосила, що ми маємо бути зразками для наслідування, маємо допомагати нашим вихованцям ставати кращими; у наших сьогоднішніх стресових умовах ми маємо особливо вимогливо ставитись до себе і до інших; тільки доброчесно написані курсові роботи, магістерські дослідження, кандидатські чи докторські дисертації цінуватимуться і приноситимуть автору задоволення й честь, а це - визначний показник освітнього простору нашого університету, адже ми маємо честь працювати, навчатися і навчати у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського.
Розкриваючи тему круглого столу «Академічна доброчесність як запорука якості вищої освіти», кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і освітнього менеджменту, керівник Центру внутрішньої системи забезпечення якості освіти Губіна Світлана Іванівна звернулася до нормативної бази даного поняття, до новаторських запроваджень у реформуванні системи вищої освіти, потрактувавши поняття академічної доброчесності та академічної відповідальності, відповідних пунктів Кодексу академічної доброчесності й Положення університету про дотримання академічної доброчесності науково-педагогічними працівниками та здобувачами вищої освіти, наслідків тривалих і системних порушень академічної доброчесності.
Під час воркшопу «Академічна доброчесність: знати та впроваджувати» доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри публічно-правових дисциплін Мельничук Ольга Федорівна ознайомила присутніх з практичними прикладами реалізації ключових положень академічної доброчесності та запропонувала для аналізу учасникам заходу десять випадків недоброчесної поведінки, акцентуючи увагу на юридичній відповідальності, яка передбачається за недоброчесну поведінку.
Розв’язати багато дилем, пов’язаних із доброчесним використанням можливостей штучного інтелекту у написанні наукових текстів допомогла учасникам Тимошенко Єлизавета Анатоліївна, асистент кафедри фундаментальних і приватно-правових дисциплін під час семінару “Штучний інтелект: допомога чи загроза академічній доброчесності?”. Вона зауважила, що ШІ радикально трансформує систему нашого життя, звісно, торкається освіти; серед наукоців існує неоднознчність трактувань порушень академічної доброчесності (одні науковці висловлюють загрози, побоювання щодо запровадження системи ШІ в сферу освіти, інші виступають за те, щоб активно впроваджувати технології ШІ в освіту, тому що це полегшує життя не тілкьи студентів, але й викладачів. Єлизавета Анатоліївна розглянула різні аспекти порушення академічної доброчесності при використанні ШІ; недоліки
написання робіт штучним інтелектом; способи виявлення текстів, написаних за допомогою CHATGPT та інших технологій ШІ; прогарми, які допомагають виявити автентичність і оригінальність будь-якої письмової роботи, контент створений за допомогою ШІ.
Практикум “Корупція: розпізнати, щоб протидіяти” провів Дзевелюк Андрій Володимирович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри фундаментальних і приватно-правових дисциплін, наголошуючи, що корупція - це хвороба багатьох можновладців, державних службовців та людей загалом, представивши учасникам заходу основні поняття корупції, форми і види корупції, психологічну стратегію корупційних вчинків.
Розвиваючи цю тему, презентацію «Відповідальність за корупційні правопорушення» представила кандидат юридичних наук, доцент, адвокат, завідувач кафедри фундаментальних і приватно-правових дисциплін Кронівець Тетяна Миколаївна, пожвавлюючи тему активним діалогом з аудиторією про те, які фактори потрібні для подолоання корупції; виокремивши необхідність того, щоб люди боялися обману та відповідальності за корупційні правопорушення; навівши статистичні дані про кількість в реєстрі Національного агентства запобігання корупції корупціонерів, визнаних судами винними; нагадвши, що в Україіні реалізується Державна антикорупційна програма, а наш університет бере участь у пілотному проєкті НАЗК “Прозорі університети”, у ході якого Офіс доброчесноті НАЗК презентував методичні розробки та запропонував загальноуніерситетську вибіркову дисципліну для бакалаврів “Антикорупція і доброчесність”. Неабиякий інтерес викликала в учасників презентована на сайті НАЗК онлайн-гра “Добро. Чесність. Гра”. Тетяна Миколаївна пояснила чотири види відповідальності за корупційні або повязані з копуцією правопорушення: дисциплінарна, цивільно-правова, адміністративна, кримінальна.
Директор бібліотеки Білоус Валентина Степанівна запропонувала учасникам заходу презентацію «Електронні наукові та освітні ресурси, сервіси: доступ та відповідальне використання», у якому розкрила можливості нашої бібліотеки у сприянні чесній науковій роботі, написанню оригінальних текстів з представлення результатів наукових досліджень; представила віртуальні виставки, інтрнет-каталог, інтернет-навігатор, інноваційні стратегії бібліотеки, інституційний репозитарій, онлайн-ресурси для перевірки текстів на наявність запозичень; висвітлюючи наукометричну діяльність бібліотеки, зазначила основні позиції інформаційної культури користувача.
Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри цифрових технологій і професійної освіти, начальник інформаційно-обчислювального центру Уманець Володимир Олександрович провів семінар «Хмарні сервіси виявлення в наукових роботах текстових запозичень», у ході якого познайомив учасників із використанням системи Strikeplagiarism. У ході тренінгу «Особливості виявлення текстових запозичень у кваліфікаційних роботах» Володимир Олександрович продемонстрував процес перевірки наукових робіт та дав пояснення протоколу перевірки.
Поринути у світ образотворчого мистецтва через практикум «Авторство у мистецтві. Плагіат, копія, апропріація у візуальному мистецтві» допомогла учасникам заходу доктор педагогічних наук, професор, декан факультету мистецтв і художньо-освітніх технологій Зузяк Тетяна Петрівна, яка представила цікаві історичні аспекти щодо запровадження авторства у мистецтві та фактів його порушення на світовому рівні, познайомила з випадками написання однакових картин одним або різними художниками, з особливостями створення картин-копій, картин-двійників, художнього запозичення (наслідування).
Керівник Центру внутрішньої системи забезпечення якості освіти, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і освітнього менеджменту Губіна Світлана Іванівна, підводячи підсумки Дня академічної доброчесності у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського, закликала поважати працю інших, адже доброчесна людина ніколи не присвоюватиме собі чужих заслуг. Поняття академічної доброчесності поєднує ціннісні складові з їхнім практичним значенням і застосуванням. Воно торкається усіх рівнів освіти, а також усіх напрямків освіти, науки і творчості.
Жваві дискусії учасників та надані в анкеті пропозиції свідчать про те, що інтерес до теми не вичерпано, тому очікуймо на нові цікаві теми з формування навичок дотримання академічної доброчесності.
Учасники заходу отримали сертифікати.
Губіна С.І. – керівник Центру внутрішньої системи забезпечення якості освіти, доцент кафедри педагогіки і освітнього менеджменту